מעבדי אינטל דור 12 Leave a comment

מעבדי דור 12

אינטל השיקה רשמית את מעבדי דור 12 – מעבדי אלדר לייק (Alder Lake) וכבר טוענת שהם מעבדי הגיימינג הטובים בעולם!

בפעם הראשונה איי פעם – אינטל משלבת במעבדים החדשים שלה שני סוגים של ליבות:

  • Efficient Core
  • Performance Core

בשיטת טכנולוגיה עיבוד הטרוגנית  מצליחה של ARM הנקראת "big.LITTLE".

טכנולוגיית Arm big.LITTLE היא ארכיטקטורת עיבוד הטרוגנית המשתמשת בשני סוגים של מעבדים. מעבדים "קטנים" מתוכננים ליעילות מרבית, בעוד שמעבדים "גדולים" מתוכננים לספק ביצועי מחשוב מקסימליים. עם שני מעבדים ייעודיים, פתרון big.LITTLE מסוגל להתאים לדפוס השימוש הדינמי עבור סמארטפונים, טאבלטים ומכשירים אחרים. Big.LITTLE מתכוונן לתקופות של עוצמת עיבוד גבוהה, כגון אלו הנראות במשחקים ניידים ובגלישה באינטרנט, לסירוגין עם תקופות ארוכות יותר של משימות בעוצמת עיבוד נמוכה כגון הודעות טקסט, דואר אלקטרוני ואודיו ותקופות שקט במהלך אפליקציות מורכבות.

המעבד אינו משייך באופן קבוע משימות או אפליקציות, אלא עובד עם מנגנון זמן אמת שמזהה את הפקודות שרצות ומבצע סיווג עומסים בהתאם.

מעבד הדגל החדש של אינטל i9-12900K מגיע עם 16 ליבות ו 24 תהליכונים (threads) ויכול להגיע למהירות שעון של עד 5.2GHZ (ביצועים גבוהים ב 36% בעריכת תמונות  ו- 81% שיפור בעריכת וידאו בהשוואה למעבד הדגל של הדור הקודם). כמו כן, אינטל בדקה כ 30 משחקים והישוותה את הביצועים של המעבד החדש מול מעבד ה Ryzen 5950X של AMD ודיווחה על ביצועים גבוהים ב 10% (הבדיקות בוצעו עם שימוש בזכרון DDR5).

המעבדים החדשים תומכים בזכרונות DDR4 במהירות של עד 3200 מגה-הרץ, ובזכרונות DDR5 במהירות של עד 4800 מגה הרץ. בנוסף יש גם תמיכה ב PCIe 5.0 החדשה המגיעה עם תמיכה ב 16 ערוצי PCIe, חיבורי USB 3.2 דור 2, ו Thunderbolt 4.

 

מעבדי דור 12 מגיעים לתושבת חדשה לגמרי בשם LGA1700, ולה ערכת שבבים חדשה בשם "Z690".

השבב הגדול השני בלוח האם לאחר המעבד, ערכת השבבים דואגת לכל מערך חיבורי הממשקים שאינם בשליטת המעבד. באמצעות קו תקשורת בערוץ יחודי (DMI) עוברת כל התקשורת החשובה בין ערכת השבבים  Z690 לבין המעבד שבתושבת.

בהשוואה לדורות קודמים בהם הקו היה מבוסס על PCIe 3.0 X8, כעת הקו עובר לתקן PCIe 4.0 שנותן הכפלה מעשית של רוחב הפס. לוחות אם מבוססי Z690 נהנים גם מתקשורת PCIe 5.0 מהירה במיוחד לממשק אחד או שניים עבור כרטיסי המסך.

אז כיצד לבחור בלוח Z690 נכון?

בחירת לוח האם נעשית לפי בחירת אפשרויות. האם אנו רוצים זכרונות DDR4 או DDR5, האם אנו זקוקים לכמות מסויימת של יציאות USB? כמה אמצעי אחסון ברצוננו לחבר ללוח האם (SATA/M.2)? האם אוברקלוקינג מעניין אותנו?

תפריט נגישות

Call Now Button